En eksempel til at illustrere pointerne i mit essay om fremtidens produkt:
Fremtidens bil vil stadig have hjul og være beregnet til at
køre fra A til B, men stort set alt andet vil være anderledes.
Biler er det klassiske industrielle produkt. Fords enorme
fabrikker kunne tage stål og gummi ind i den ene ende, og spytte millioner af
helt ens biler ud for enden af samlebåndet.
Fremtidens bil vil kunne konfigureres i detaljer. Mange
biler tilbyder i dag online værktøjer, der gør det muligt for kunden at angive
præcist, hvilken farve, motor og indtræk, bilen skal fremstilles med. Biler,
der er elektroniske og styret af computere, vil kunne programmeres og opdateres
med apps og nye styresystemer – hvad enten det er lyden, kabinelyset eller
køreegenskaberne. Tesla har eksempelvis netop udsendt en ny version af
software, der gør bilen i stand til at holde sig i vognbanen automatisk.
Omkostningerne ved udvikle og fremstille bilen vil i
stigende grad være knyttet til elektronik og software. Navigation, overvågning,
kontakt til andre biler og trafiksystemer, underholdning og information til
passagererne… Det er ikke længere stål og gummi, der er den vigtigste udgift.
Den elektroniske del af bilens funktion er også der, hvor
udviklingen går stærkt – hvis ikke ligefrem eksponentielt, i takt med stærkere
computere, big data og kunstig intelligens.
Fremtidens bil vil være konstant opkoblet og i kontakt med
den omgivende trafik. Den vil sende observationer om sin position og om
trafikforhold, ligesom den løbende vil modtage data. I første omgang vil det
gøre det lettere at styre trafikken, undgå trafikpropper og finde
parkeringspladser, men efterhånden som bilen bliver selvkørende, vil den skulle
koordineres tæt med bilerne omkring den.
De fleste biler er i dag personligt ejet, men stadig flere
bruger dele-biler eller leaser bilen i en periode. Specielt med selvkørende
biler, vil det for mange være en lettelse, at kunne bestille en bil, der henter
og bringer en til sit destination og så kører videre med nye passagerer. Når
bilen er en del af en pulje af biler, forandres forretningsmodellen markant.
Det samme gør den tilknytning som mange ejere i dag har til deres bil.
Bilen bliver én af en række elementer, der tilsammen leverer
en mobilitets-løsning. Hvilken kombination af bil, tog, cykel, delebil osv. der
bedst og billigst løser en bestemt persons behov i en specifik situation
sammensættes til lejligheden. Det er løsningen, ikke bilen, som brugeren
betaler for.
No comments:
Post a Comment