Friday, August 21, 2015

Fremtidens produkt: Biler bliver noget ganske andet

En eksempel til at illustrere pointerne i mit essay om fremtidens produkt: 

Fremtidens bil vil stadig have hjul og være beregnet til at køre fra A til B, men stort set alt andet vil være anderledes.
Biler er det klassiske industrielle produkt. Fords enorme fabrikker kunne tage stål og gummi ind i den ene ende, og spytte millioner af helt ens biler ud for enden af samlebåndet.

Fremtidens bil vil kunne konfigureres i detaljer. Mange biler tilbyder i dag online værktøjer, der gør det muligt for kunden at angive præcist, hvilken farve, motor og indtræk, bilen skal fremstilles med. Biler, der er elektroniske og styret af computere, vil kunne programmeres og opdateres med apps og nye styresystemer – hvad enten det er lyden, kabinelyset eller køreegenskaberne. Tesla har eksempelvis netop udsendt en ny version af software, der gør bilen i stand til at holde sig i vognbanen automatisk.

Omkostningerne ved udvikle og fremstille bilen vil i stigende grad være knyttet til elektronik og software. Navigation, overvågning, kontakt til andre biler og trafiksystemer, underholdning og information til passagererne… Det er ikke længere stål og gummi, der er den vigtigste udgift.
Den elektroniske del af bilens funktion er også der, hvor udviklingen går stærkt – hvis ikke ligefrem eksponentielt, i takt med stærkere computere, big data og kunstig intelligens.

Fremtidens bil vil være konstant opkoblet og i kontakt med den omgivende trafik. Den vil sende observationer om sin position og om trafikforhold, ligesom den løbende vil modtage data. I første omgang vil det gøre det lettere at styre trafikken, undgå trafikpropper og finde parkeringspladser, men efterhånden som bilen bliver selvkørende, vil den skulle koordineres tæt med bilerne omkring den.

De fleste biler er i dag personligt ejet, men stadig flere bruger dele-biler eller leaser bilen i en periode. Specielt med selvkørende biler, vil det for mange være en lettelse, at kunne bestille en bil, der henter og bringer en til sit destination og så kører videre med nye passagerer. Når bilen er en del af en pulje af biler, forandres forretningsmodellen markant. Det samme gør den tilknytning som mange ejere i dag har til deres bil.


Bilen bliver én af en række elementer, der tilsammen leverer en mobilitets-løsning. Hvilken kombination af bil, tog, cykel, delebil osv. der bedst og billigst løser en bestemt persons behov i en specifik situation sammensættes til lejligheden. Det er løsningen, ikke bilen, som brugeren betaler for.

No comments: